ibland förvånas jag fortfarande

Satt på bussen i lugnan ro i morse och läste Metro. Och så snubblar jag över en insändare som tyckar att "Ge oss i jobb mer ledighet". Jo, men detta är alldeles vettigt, det tycker ju jag med! tänkte jag och fortsatte läsa.

"Jag tycker att det är fuskigt att personer som går i skolan och studerar får tio veckors ledigt medan folk som jobbar bara får fem veckors semester."

Det tycker jag också. Alla borde få minst åtta veckors ledigt över sommaren.

"Borde det egentligen inte vara tvärtom?"


Va!?

"Det är ju inte så speciellt jobbigt att plugga och gå i skolan jämfört med till exempel att jobba."

. . . ! ?

"Ta en som jobbar som betongarbetare och lyfter tunga saker varje dag.
Nej, fram för längre semester för oss som arbetar, en som är lika lång för de som studerars sommarlov!"

Detta känns i allmnhet som en insändare skriven av en som just börjat arbeta och saknar sitt långa sommarlov.

Faktum är att det är enorm press och många krav på en student som sliter på ett helt annat sätt än hos en betongarbetare. Inte nog med att vi har flera ämnen och prov samtidigt, vi får dessutom massa arbete att göra hemma och ibland över helgen. Det är inte många arbeten där man behöver plugga till tre prov som ligger på samma dag.

Jag håller med om att folk som arbetar borde få mer semester, men att studerande inte förtjänar sina sommarlov är skitsnack.

Icke att förglömma är den viktigaste anledningen till att studerande får mer ledighet: Studerande är oftast barn och ungdomar. Det vore ju inte så vist att slita ut barnen innan de ens kommer ut i arbetslivet.

I rest my case xD

//Yuki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0