Textkommunikationsinlägg #6



Hej igen. Jag har fortfarande inget att göra, och tänkte därför uttrycka min ilska gentemot vår historiebok. Historia är i sig redan svår att smälta på grund av alla komplicerade samhällsuppbyggnadssätt och årtal att hålla reda på. Så varför måste författarna formulera meningarna på ett sätt som får det att riktigt krypa längs ryggraden?

Till exempel:

"Sina fantastiska upptäckter presenterade Galilei i en bok 1610."

Det låter som något Yoda skulle säga! Visst är det inte grammatiskt fel att skriva en mening på det här sättet, men det är bara så jävla fult! Jag skulle mycket hellre ha sett den formuleras som:

"Galilei presenterade sina fantastiska upptäckter i en bok 1610."

Det är omöjligt för mig att plugga in historia på ett seriöst sätt om jag ska hänga upp mig på sådana petitesser... Men det är omöjligt. Det är som att någon drar naglarna mot en svart tavla för mig D: Det upprepas i nästan varje paragraf i den här boken. Visst, författarna vill vara innovativa och blir trötta på att formulera meningarna som normala människor... Antar jag. Men det passar inte i en lärobok ò_o

Författare, skärp er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0