Favoritboken - Den klassiska

Det finns en viss bok, som sedan blev en film.
Filmen i all ära är bra, och i princip alla har sett den. Jag pratar om Sagan om Ringen, filmen vars handling ALLA känner till. Jag menar, vem har inte hört talas om Legolas eller Aragon?

Boken är dock eoner före filmen i utformning, berättarteknik och känsla. När folk bara sett filmen blir jag ledsen i ögat, för de har ingen aning om hur mycket de missat. Hela stycken har skurits bort - Bra stycken - för att komma in till kärnan av fighting, kampen mellan gott och ont och yada-yada.
Fighting i all ära, men en storys värde mäts inte bara i blod och avhuggna huvuden. Även om de också är viktiga, på sitt eget sätt.

Alla som har det minsta intresse i fantasy bör läsa böckerna. De är faktiskt ganska lättlästa, speciellt den nyare översättningen, om än något långa.

Jag kan lova, ni kommer upptäcka att Midgård är så mycket mer än krig och söta alver.

Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the dwarf-lords in their halls of stone,
Nine for Mortal Men doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne,
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie.

Kommentarer
> Ne

Jag har faktiskt tänkt läsa böckerna ett bra tag nu, förhoppningsvis dröjer det inte så länge förrens jag faktiskt tar tag i saken... ^^

Datum: 2010-12-03 Klockan: 12:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0